Referenser

 

EuroPark driver p-anläggningar åt Rodamco både i och utanför Stockholm.

Rodamco äger 16 köpcentra i Sverige. Årligen har dessa köpcentrumanläggningar ca 68 miljoner besökare. I stockholmsområdet driver EuroPark P-anläggningarna i Täby C, Solna C, Väsby, Bålsta C, Arninge C och EuroStop Arlanda åt Rodamco. Utanför Stockholm driver EuroPark dessutom parkeringsanläggningar i Lund och Köpenhamn. 

 

 

Båda parter påverkar lönsamheten.

En av EuroParks större samarbetspartners är Vasakronan. EuroPark sköter driften av, och investerar i, såväl befintliga parkeringsanläggningar som nya projekt över hela landet. P-anläggningarna är bl a Ericssons kontors- och fabriksområde vid Telefonplan utanför Stockholm, Alviks- och Solna strand, samt P-hus City i Göteborg, stadens näst största P-hus.

Samarbetet mellan Vasakronan och EuroPark inleds ofta i ett tidigt skede för att resultatet av en investering ska bli så optimal som möjligt för alla parter. Håkan sahlin på Vasakronan:

– Vi är måna om att våra kunder ska ha tillgång till bra parkeringsmöjligheter. Fördelen med att tidigt gå in i ett samarbete med EuroPark är att båda parter kan påverka lönsamheten, säger han.

Samarbetet kring investeringar i beståndet innebär ofta även att AP Fastigheter överlåter driften av garaget till EuroPark.

– När det gäller driften av de stora parkeringsanläggningarna som ska optimeras hela tiden, kan EuroPark göra ett bättre jobb än vi själva, menar Håkan Sahlin.

 

 

Bringar ordning i kaoset

Sedan år 2000 drivs Arlanda Taxi Remote i EuroParks regi. Genom utveckling av befintlig teknik har EuroPark lyckats skapa en organiserad turordning av taxibilar.

– Från att det i stort sett varit en monopolsituation fram till avregleringen 1990, kan plötsligt vem som helst köra var som helst till vilket pris som helst. Det blev kaos, berättar EuroParks platschef Owe Andersson, som arbetat på remoten sedan slutet av 1990.

Sedan EuroPark utvecklat ett databaserat system för framkörningar av bilar, är nu taxiremoten på flygplatsen en av världens mest utvecklade framkallningssystem för taxi/limousinbilar. Systemet bygger på Melbournes teknik för biltullar och har samma avläsare och transpondrar som används vid Öresundsbron. Vid infarten till remoten får taxibilen automatiskt ett könummer. Sedan är det bara för chauffören att vänta på uppställningsplatsen tills dess att numret kommer upp på en stor digital skärm som hänvisar till den flygterminal där det finns behov av taxi.

– Med det här systemet har det blivit mycket bättre ordning här på Arlanda. Och det behövs med tanke på att flödet av taxibilar sedan 1990 ökat från 800 till 2 500 per dygn, säger Anders Wide trafikansvarig vid Landside.

 

”En anläggning i världsklass måste ha en bra parkering”

År 2001 invigdes den storslagna evenemangsarenan Löfbergs Lila i Karlstad. Hockeyklubben Färjestads BK, som därmed gick från en traditionell ishall till en arena med plats för 8 000 åskådare, fick behov av en bättre och mer modern parkering.

Lars Glennert var styrelseordförande i klubben vid tiden för ombyggnationen:

– Att fördubbla en anläggnings kapacitet kräver mycket, även när det gäller parkeringsmöjligheter. En anläggning i världsklass måste ha en bra parkering, konstaterar Lars Glennert, som idag är adjungerad ledamot i styrelsen.

Uppdraget gick till EuroPark, som rustade upp parkeringen och dessutom anlade en ny. Idag ryms sammanlagt 1 700 bilar, 700 fler än tidigare, och parkeringen nyttjas även av Färjestads Travsällskap. Kontraktet med EuroPark löper över 18 år och lär enligt Lars Glennert komma att förlängas:

– Vid sådana här stora projekt gäller det att visa ödmjukhet och det har både vi och EuroPark gjort. EuroPark lägger stor möda på att hålla hela parkeringsanläggningen i toppskick, säger Lars Glennert.