Vad är APCOA FLOW?
APCOA FLOW är en parkerings-applikation där du bland annat kan betala din parkering på mer än 600 olika parkeringsplatser i Sverige.

Hur registrerar jag mig?
Registreringen är enkel och görs direkt i appen. Fyll i dina uppgifter och efter några sekunder är du en del av APCOA FLOW. Du lägger in din e-postadress, ett giltigt kreditkort för betalningar och fordons registreringsskylt/ar. Vid registrering görs en reservation på 1 sek som skickas tillbaka till ditt konto efter lyckad registrering.

Är APCOA FLOW gratis?
Registreringen är gratis. Du betalar endast för din parkering och en eventuell serviceavgift.

Vad kostar det?
Kostnaden är endast relaterad till tarifferna på respektive parkering. När du har hittat din parkering hittar du tarifferna direkt i appen genom att bläddra upp med fingret på valt parkeringsområde eller på vår hemsida www.apcoa.se. För vissa parkeringar tillkommer det en serviceavgift på varje debiterbar transaktion och står tydligt i appen. Serviceavgiftens storlek varierar.

På vilka parkeringsplatser är APCOA FLOW aktiverat?
APCOA FLOW är aktiverat på alla större korttidsparkeringar och skyltning finns på dessa parkeringar.

Hur startar jag en parkering?
För att starta din parkering snurrar du hjulet till önskad stopptid och trycker sedan på starta parkering. Du ser då sluttid och pris för din valda parkering. Tips, kontrollera gärna att du startar parkeringen för rätt fordon och rätt betalmedel.

Hur gör jag för att förlänga en pågående parkering?
Du klickar på den pågående parkeringen och snurrar hjulet till en ny önskad sluttid och bekräftar den nya sluttiden genom att trycka på mitten av hjulet.

Hur vet jag att min parkering snart är slut?
Appen kommer per automatik att skicka en push-notis 10 minuter innan din parkering tagit slut, då kan du enkelt förlänga din parkering. Det förutsätter att du har gett APCOA appen tillåtelse skicka ut push-notiser.

Hur ser parkeringsvärden att jag betalat?
Parkeringsvakten kontrollerar ditt registreringsnummer och ser om avgift är erlagd.

Hur betalar jag?
Du betalar genom att parkeringsavgiften efter avslutad parkering debiteras från det kort som du har registrerat i din app. Vi accepterar Mastercard och VISA.

Kan jag registrera flera bilar på samma konto?
Ja, det kan du. Max 10 olika fordon kan registreras på ett konto.

Kan jag ha flera konton knutet till samma betalkort?
Ja, det kan du.

Jag har fått en kontrollavgift när jag använt APCOA FLOW, var vänder jag mig då?
Vid frågor eller vid överklagan gällande din kontrollavgift behöver du kontakta Hojab Parkeringsservice.
Du når dem på telefonnummer: 08-735 29 99 eller e-postadress: parkering[at]sveaekonomi.se

Hur kommer jag i kontakt med Apcoas kundservice?
Vi finns tillgängliga på chatt/telefon/mail
Chatten är öppen helgfria vardagar kl. 08.30-15.30
E-postadress: flow.support[at]apcoa.se
Telefonnummer: 08-556 760 00
Telefontid helgfria vardagar kl. 08.30-12.00

Hur behandlas mina personuppgifter?
Dina personuppgifter behandlas enligt EU GDPR 2016/679, mer om vår sekretesspolicy kan du läsa på www.apcoa.se/sekretesspolicy

Var kan jag läsa mer om villkor och bestämmelser?
Våra generella "Allmänna villkor" hittar du på: www.apcoa.se/allmaenna-villkor

Kan jag få en sammanställning av alla mina betalda parkeringar för en viss period?
Vi har vi i dagsläget inte den funktionen, men du kan själv skicka kvitton till dig för dina slutförda parkeringar. Kvitton skickas till den e-postadressen som är registrerad hos oss.

Hur gör jag för att radera mitt konto?
Det är endast supporten som kan radera ett befintligt konto.
Du mejlar oss på flow.support[at]apcoa.se från den mailadress som kontot är skapat med.

Kan jag ha samma bil registrerad på olika konton?
Ja

Hur gör jag för att avsluta en pågående parkering?
Du trycker på att sluta parkeringen rutan högersida nedanför din skärm och då skickas det automatiskt ett kvitto till den e-postadress som är registrerat i appen.

Varför hitta jag inte en viss parkering?
Anledningen till att du inte hittar en viss parkeringsplats kan vara att Flow inte har aktiverats där ännu.

Vad kan jag själva ändra i appen?
Du kan själv uppdatera betalkort, ändra ditt lösenord, lägga till/radera fordon, byta din e-postadress samt ändra registreringsnummer för en aktiv periodbiljett.

Hur kan jag ändra registreringsnummer på min periodbiljett?
Klicka på de tre strecken högst upp till vänster – Mina periodbiljetter -> klicka på ditt registreringsnummer -> Välj bil öppnas -> Byt eller lägg till det registreringsnummer som periodbiljetten ska gälla för.

Hur gör jag för att få ett kvitto på min parkering?

  1. Logga in på ditt konto
  2. Klicka på de tre strecken högst upp till vänster
  3. Klicka på "Mina parkeringar"
  4. Klicka på "Tidigare"
  5. Klicka på de tre punkter uppe till höger om sida parkeringen namn
  6. Klicka på "Skicka kvitto"

Gäller det en periodbiljett gör du samma process dock klickar du på "Periodbiljett" i stället för "Mina parkeringar"

 

Kan jag starta flera parkeringar på olika bilar på samma konto?
Nej, när det gäller korttidsparkering (enkel parkering) kan du inte starta flera parkeringar för olika fordon. Du kan dock starta flera periodbiljetter för olika fordon från ditt konto.

Varför har jag en pågående parkering på en parkering med kameraavläsning när jag har åkt därifrån?
Apcoa har flertal parkeringar runt om i Sverige där man använder sig utav Park&Go system, det betyder att det finns kameror där som läser av bilens registreringsnummer, när du kör in/ut. I detta fall har det skett en störning vid utfarten, du behöver kontakta oss supporten för att stoppa den pågående parkeringen.

Vad gör jag när jag får ett kvitto på ett fordon jag inte använder längre?
Apcoa har flertal parkeringar runt om i Sverige där man använder sig utav Park&Go system, det betyder att det finns kameror där som läser av bilens registreringsnummer, när du kör in/ut. Anledningen till varför du har fått kvitto på en parkering är för att du har fordonet registrerat på ditt konto hos oss. Har du inga kopplingar till fordonet längre är det jätte viktigt att radera det från ditt konto.
Genom att klicka på tre strecken uppe på vänstersida>fordon>gråa papperskorgen åt höger sida bredvid registreringsnumret.

Hur betalar jag för en obetald parkering med misslyckad betalning, på grund av ogiltigt betalkort?
Först och främst behöver du kontrollera att allt är okej med ditt betalkort, sedan kan du betala den obetalda parkeringen igen genom att klicka på tre strecken uppe på vänstersida>Mina parkeringar>Tidigare>Betala igen.

Jag hittar inte parkeringsplatserna som jag brukar parkera på?
Säkerställ att du använder den senaste versionen av appen. Kontrollera gärna också att din mobila enhet har automatiskt uppdatering av appar aktiverad. Omstart av din mobila enhet kan vara bra för att få eventuella buggfix installerade.

Jag hann vid registrering av mitt konto inte bekräfta min e-postadress inom 24-timmar, vad behöver jag göra?
Du kan alltid skicka om bekräftelse-mailet genom att klicka på tre strecken uppe till vänster, sida>ditt namn>rött utropstecken>skicka bekräftelsemailet igen.

Hur registrerar jag ett fordon på mitt konto?
Du går in på de tre strecken uppe till på vänster, går in under fordon och trycker på +-tecknet uppe till höger på sida.