APCOA PARKING Sverige förvärvar XPERT Parkering

/company/nyheter/senaste-artiklar/artiklar/?tx_news_pi1%5Bnews%5D=2224&tx_news_pi1%5Bcontroller%5D=News&tx_news_pi1%5Baction%5D=detail&cHash=46c7b4f30a738f5a9b32f46ef24ea2a2

Stockholm 13 januari 2020 – APCOA PARKING Sverige AB (APCOA) har förvärvat det svenska parkeringsbolaget XPERT Parkering AB (XPERT). XPERT hanterar 40 000 parkeringsytor, främst belägna i Region Skåne.

Stockholm 13 januari 2020 – APCOA PARKING Sverige AB (APCOA) har förvärvat det svenska parkeringsbolaget XPERT Parkering AB (XPERT). XPERT hanterar 40 000 parkeringsytor, främst belägna i Region Skåne.

“Det här förvärvet kombinerar styrkorna hos två kunniga företag och sammanför två starka ledningsgrupper vars kompetenser kompletterar varandra. Därför är sammanslagningen ett självklart steg mot att expandera och ytterligare befästa vår position som den ledande europeiska aktören inom parkerings- och mobilitetsservice”, säger Philippe Op de Beeck, VD för APCOA PARKING Group.

Förra året förvärvades parkeringsbolagen irländska NCPS och danska Onepark A/S av APCOA PARKING Group. Med förvärvet av XPERT förstärker svenska APCOA sin position på den svenska marknaden och skapar en plattform för vidare tillväxt.

“APCOA och XPERT ser sammanslagningen av våra två bolag som en möjlighet att förbättra och ytterligare bredda de tjänster vi tillhandahåller i Sverige. Vi är mycket glada att XPERTs ägare Zoran Ackovski och Klime Taskoski ansluter sig till vårt team. De är mycket kunniga inom parkering och vi ser fram emot vårt kommande samarbete. Vi välkomnar också alla nya kunder och partner till APCOA”, säger Bo Liliequist, VD för APCOA PARKING Sverige.


Kontakt APCOA PARKING Sverige: Fredrik Westergård |
fredrik.westergard[at]apcoa.se | tel (+46) 8556 306 70

Om APCOA PARKING SVERIGE

APCOA PARKING Sverige är en ledande aktör inom svensk parkeringsservice. Huvudverksamheten är inriktad på etablering och drift av parkeringsanläggningar. Företaget har ca 500 anställda och närmare 2000 parkerings- och övervakningsuppdrag i ett stort antal städer i Sverige. APCOA PARKING Sverige omsätter ca 800 MSEK.

APCOA PARKING Sverige tillhör APCOA PARKING AG, Europas största parkeringskoncern som finns i 13 länder och totalt 5 000 anställda. Den totala verksamheten omfattar hela 4 100 parkeringsanläggningar och ca 1 200 000 P-platser.

www.apcoa.se

Läs mer

APCOA och ETNetwork förenklar rese- och utläggshantering med digitala kvitton.

/company/nyheter/senaste-artiklar/artiklar/?tx_news_pi1%5Bnews%5D=449&tx_news_pi1%5Bcontroller%5D=News&tx_news_pi1%5Baction%5D=detail&cHash=734a6e199ed84f4aae13aab48b647192

Stockholm, 5 maj 2016 – APCOA, Europas ledande parkeringsoperatör, har tecknat avtal för den digitala kvittotjänsten Kwick, vilket gör det möjligt att helt digitalisera utläggshanteringen till de företag som använder tjänsten. Både privatpersoner, företag och samhället i stort blir vinnare när papperskvittot förpassas till historien.

Från och med nu kan alla som använder någon av APCOAS parkeringar i Sverige få ett digitalt kvitto direkt till företagets bokföringssystem när de parkerar i tjänsten, förutsatt att företaget är anslutet till Kwick. Det digitala kvittot är godkänt som räkenskapsinformation av Bokföringsnämnden och Skatteverket.

– Med detta samarbete tar vi ett stort steg mot en helt digitaliserad parkeringsverksamhet. Det är bara kvittohanteringen som hänger efter, och den är både dyr och mindre bra ur ett miljöperspektiv. Företagens kostnad för att hantera redovisningen av ett parkeringskvitto är ofta högre än själva parkeringskostnaden. Det vill vi hjälpa våra kunder att ändra på samtidigt som det är ett naturligt steg i vår digitalisering av verksamheten, säger Bo Liliequist, VD APCOA.

Kwick utvecklades 2011 och nu börjar digitaliserad kvittohantering slå igenom på allvar. Organisationer, stora som små, får en effektivare och billigare hantering av sin redovisning med digitala kvitton och kunden ges ökad möjlighet till att åberopa sina rättigheter. För handlaren bidrar digitala kvitton till ökade servicenivåer för deras kunder samtidigt som det gynnar vit handel.
Kwick är den infrastruktur som kopplar ihop parterna och hanterar i dag mer än 25 miljoner kvitton per år åt sina samarbetspartners, en siffra som växer snabbt.

– Styrelserna ställer krav på företagens ledningar att i högre grad digitalisera verksamheten och det här är ett bra exempel på vilka effektiviseringar som då möjliggörs. Effekten är så stor att vi är övertygade om att företagen i sin tur kommer att kräva att deras samarbetspartners i likhet med APCOA ska kunna leverera digitala kvitton. Många gör det redan, säger Rickard Holmén, VD ETNetwork.
 

Kontakt:
APCOA Parking Sverige AB
Fredrik Westergård
Box 47024
10074 Stockholm
T: +46 (0)8 556 306 70

Om APCOA Koncernen
APCOA koncernen är Europas ledande operatör för parkeringsanläggningar. Under mer än 40 år i branschen har koncernen samlat kunnande i 12 europeiska länder och har en utbredd kundportfölj. Mer än 30 europeiska flygplatser har avtal med APCOA för att hantera sina parkeringsanläggningar. APCOA koncernen förvaltar idag över 1,4 miljoner parkeringsplatser.

APCOAs internationella bakgrund möjliggör för kunder och fastighetsägare att dra nytta av nya och innovativa parkeringstjänster på mer än 8700 anläggningar. Våra 4900 anställda, med internationell kompetens och erfarenhet levererar anpassade lösningar till alla våra kunder. Koncernens huvudkontor och den tyska filialen ligger i Stuttgart, Tyskland.

www.apcoa.com

Läs mer